Wednesday, May 2, 2012

Saat dia halal untukku


      BAB9


           Abang dah balik.? Abang dari mana?.”
              Wanita itu tersenyum mesra menyambut kepulangan suaminya. Bukannya dia tidak tahu kemana suaminya pergi. Saja dia mahu menutup kesalahan dirinya sendiri.
          Haji Deraman tidak menendahkan isterinya. Rasa bersalah kepada Esah masih menyelembugi dirinya. Isterinya benar-benar sudah keterlaluan.
        “ Abang dah makan.?” Hajah Kasmah masih tidak berputus asa. Entah mengapa , dia turut merasa bersalah. Gara-gara tindakannya yang melulu satu nyawa hampir di hujung tanduk.
       Hajah Kasmah mendapatkan suaminya di dalam bilik. Dia kemudianya duduk bersebelahan dengan suaminya di birai katil.
       “ Abang. Macam mana keadaan Esah.?” Hajah Kasmah memberanikan diri untuk bercakap dengan suaminya.
      “ Mah, minta maaf dengan Esah sebelum terlambat. Abang minta sangat dengan Mah.”
     “ Apa hubungan abang dengan Esah sebenarnya.? Dan kenapa Abang baik sangat dengan keluarga Esah.?”
    “ Percayalah, abang tak ada apa-apa hubungan dengan Esah. Melainkan hubungan saudara sesama islam. Apa yang abang buat hari ini, belum cukup untuk membayar apa yang Musa dah buat untuk abang 13 tahun dulu.”
      “apa maksud Abang.?”
      “ Musalah yang menghisap bisa ular sawa sewaktu Abang dipatuk ular sawa 13 tahun dulu. Sebab tu lah abang ingin membalas setiap kebaikan mereka .”
      “ Kenapa Abang tak pernah cerita benda ni kepada saya.? Di sebabkan cemburu saya telah menzalimi   mereka  anak beranak.” Seribu kekesalan tidak mampu mengubah apa yang telah dia lakukan. Air  mula menghangatkan kelopak mata. Tangan suaminya di raih, lalu di kucup.
     “ Maafkan saya , abang.”
    “ awak tak ada salah dengan saya. Mintalah ampun dengan Allah. Belum terlambat untuk awak memperbaiki kesilapan awak. Esah ada di hospital.”
    “ Bawa saya kepada Esah. Saya mahu minta maaf.” Kata Hajah Kasmah separuh merayu kepada suaminya.
    “Alhamdulillah. Akhirnya tuhan buka juga pintu hati awak untuk memaafkan Esah. Jomlah Mah , sebelum terlambat.”
  


      Berulang kali  Mencuba menghubungi Abangnya. Namun, panggilannya tidak di jawab. Kurnia dalam keresahan. Cuba menghubungi Affan, tetapi Affan juga tidak menjawab panggilannya.
     “ Macam mana.?” Soal Ashaaf yang muncul tiba-tiba.
    “ tak dianggkat. Adik-adik saya mana.?” Soal Kurnia kehairanan
   “ Mereka semua di surau. Katanya mahu baca Yassin untuk Mak cik. Awak ada alamat Abang awak.?”
   “ Ada… tapi…jauh.”
     Deringan telefon bimbit milik Ashaaf mematikan perbualan mereka. Segera Kurnia menekan punat hijau untuk menjawab  pangilan tersebut.
     “ Assalamualaikum, abang Affan. Nia ni…”
    “waalaikumsalam..Nia rupanya. apa khabar.?”
    “ Alhamdulillah. Baik. Abang apa khabar.?”
    “Alhamdulillah. Baik. Nia cari abang Hadi ke.?”
   “ Ya.. Abang Hadi mana.?..”
   Perbualan di tamatkan setelah Affan berjanji akan membawa Hadi pulang. Perasaan bimbang sedikit reda di hati Kurnia.
    Seiring dengan itu juga, Hajah kasmah dan Hj. Deraman tiba. Setibanya  Hajah kasmah segera memeluk Kurnia. Manakala Hj Deraman mendapatkan anaknya.
    “Maafkan mak cik. Kalau bukan kerana hati mak cik yang busuk ni, tentu mak kamu tak masuk hospital. Mak cik terlalu cemburukan mak kamu.” Terbit perasaan serba salah di hati Hajah Kasmah.
    “ Perkara dah lepas ,mak cik. Mak saya dah pun masuk hospital. Salah mak cik pada mak saya.. bukan pada saya. Tak perlulah mak cik minta maaf pada saya..” tiada sedikit pun perasaan dendam. Itulah nilai murni yang di terapkan oleh mak Kurnia. Kata mak, dendam hanya akan memakan diri sendiri yang hanya membawa kepada dosa.
     Haji Deraman hanya memerhatikan sahaja perubahan sikap Isterinya. Namun, di dalam hati terbit rasa syukur. Begitu mulia sekali hati Kurnia untuk memaafkan isterinya. jika di bandingkan dengan apa yang di lakukan isterinya sudah cukup melukakan. Kurnia mewarisi sikap sabar Emaknya.
     “ Mak Nia sakit apa.?” 
     “ Barah, mak cik.” Jawab Kurnia ringkas.
     “ Sejak bila.?”
     “ Entahlah, mak cik. Emak tak pernah cakap dekat kami. Nia pun baru tahu.” Kurnia meluahkan perasaan sedih kepada Hajah Kasmah. Entah mengapa, dia berasa senang dapat meluahkan perasaannya ketika itu.
      “ Malam ni, kita sama-sama tunggu mak Kurnia sehingga sedar. Kurnia jangan sedih, mak cik dan pak cik ada. Ashaaf pun ada. Kami ada bersama Kurnia dan adik-adik Kurnia.”
     Kurnia kembali di raih ke dalam dakapannya. Hatinya seakan tenang kerana kurnia seperti sudah melupakan kesilapan yang pernah dia lakukan.
 .

      Hadi pulang ke rumah dalam keadaan mabuk. Semakin hari, dirinya kian tidak terurus. Affan pun sudah malas mahu menegur.
     Tubuhnya di hampas ke atas katil. Segala kenikmatan di rasakan seakan berada di syurga. Apabila merasakan tekaknya mula mual, segera Hadi memuntahkan segala isi yang berada di dalam perutnya keluar ke dalam singki tandas.
      “Hadi.. aku ada benda nak cakap sikit.”
      Kehadiran Affan langsung tidak di endahkan. Bahkan memandang wajah itu sahaja menimbulkan perasaan benci. Semakin hari, dia rasakan hidupnya tidak bebas.
     “ Adik kau telefon. Mak kau masuk hospital.”
    “ So, apa kena mengena dengan aku pula.?”
    “ Kau anak dia. Dia yang melahirkan kau. Mak kau tengah nazak, Hadi. Jom la kita melawat mak kau. Sebelum terlambat.”
   Hadi terkesima. Entah mengapa hatinya mula meruntun hiba. Insan yang melahirkannya kini sedang nazak.
    Serentak itu juga,Hadi jatuh terduduk. Hadi menangis seperti anak kecil. Lalu dia menyalahkan dirinya di atas segala kelalaiannya.
     Affan yang simpati meraih tubuh sahabatnya ke dalam pelukan. Di saat sedih sebegini, Hadi perlukan perhatian dan bimbingan. Hadi pernah menjadi sahabatnya yang terbaik.
     “ Maafkan aku ,Fan. Aku tak dengar cakap kau selama ini. Aku bersalah.”
    “ Ini bukan masanya untuk kau salah kan diri sendiri. Mak kau perlukan kau.. adik-adik kau sedang tunggu kau.”
     “Aku malu dengan mereka, Fan. Sebelum ni aku janji dengan mereka akan mencari kesenangan. Tapi, aku lupa pada janji aku. Aku lupa bagi duit untuk mak dan adik-adik aku.” Kekesalan jelas terpancal di wajahnya.
     “ Sekarang kau bersihkan diri kau dulu. Lepas ni, aku bawa kau pergi hospital.”
     “ Boleh ke hati kotor seperti aku menjadi bersih.?”
     “ Tuhan maha pengampun lagi maha penyayang. Mintalah keampunan daripada-Nya.”
    “Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosaku..” Hadi melutut dalam tangisan keinsafan. semoga tuhan menerima taubatnya.


 

No comments:

Post a Comment