Friday, April 24, 2015

SASTERA MELAYU

   assalamualaikum.. lamanya tak update blog ni. serius rindu... rindu sangat. sibuk la katakan. alhamdulillah masih bernyawa. masih di beri peluang untuk mengejar cintaNya. subhanallah. serius rindu nak menulis balik. tapi, tak tahu kenapa semangat menulis tu hilang. dulu ingat lagi.. lepas spm pernah nak isi borang masuk ASWARA. nak ambil bidang penulisan.serius aku suka menulis. tapi, mak nak aku jadi ustazah.  tak jadi isi borang masuk ASWARA. masuk lah KUIN dengan harapan keluar nanti jadi USTAZAH. insyaAllah.. sedegil- degil aku pun, arahan mak tetap di dahulukan. redha Allah kan terletak kepada redha kedua ibu bapa.

   ok..

    Aku nak buktikan sebenarnya... aku juga boleh jadi seorang ustazah juga boleh menulis. boleh berdakwah. asalkan sentiasa update niat. insyaAllah.. aku boleh.. sebelum ni, buat cerpin dan novel untuk koleksi diri ja. sebab tak ada keyakinan diri. takut tak di terima. mungkin aku tak ada keyakinan diri. sekarang dah start minat sajak dan puisi. puisi yang  bait-baitnya yang ringkas. tapi mendalam maknanya.

   kenalkan.. Aku Sastera Melayu... nama yang di beri sebagai kekuatan . apa kaitan aku dengan sastera Melayu? kami sangat Akrab. orang pernah tanya aku, kenapa sastera Melayu? kenapa tak letak je nama sebenar. suka naur nama sastera melayu. siapa sastera Melayu? shhhh.. biar rahsia. hahahah..ok.. nama sastera Melayu tu aku jumpa time aku ambil asasi kat KUIN. time tu ada seorang ustaz  tanya nama aku. masa tu sesi taauruf. aku pun pekenalkan diri. ustaz tu tanya. " awak tahu tak maksud nama awak?" lebih kurang macam tu lah bunyinya. mengikut buku 1001 nama nama islam, maksud nama aku yang dalam i.c adalah . lemah lembut dan berpengetahuan tinggi. time tu aku geleng je. tak kan nak beritahu satu kelas maksud nama aku lemah lembut dan berpengetahuan tinggi kan.. nanti orang ingat aku ni poyos pulak. menurut ustaz tu, nama aku dalam bahasa arab adalah s
kesasteraan. bila fikir balik, memang aku dari dulu suka sastera. maka dengan itu lekatlah nama sastera Melayu..

    Harap sangat dapat terbit satu buku. insyaAllah satu hari nanti dengan izin Allah..

 

No comments:

Post a Comment