Monday, January 28, 2013

Saat kau halal untukku



BAB 17



    Dengan sekali lafaz,Wirdatul  Kurnia sah bergelar isteri kepada Muhammad Ashaaf Al syahideen. Kurnia duduk bersimpuh di sisi ibu mentuanya dan sahabat karibnya, Shuada.

   Saat lafaz sakinah meluncur dari bibir sang suami, kehangatan embun membasahi air matanya. bergitu pantas masa berlalu. Kini dia bergelar isteri. 'Kalau mak masih hidup...'

  " Assalamualaikum.."

   Kurnia mendongak pelahan wajahnya. Air mata di seka pelahan. Kurnia menjawab salam di dalam hatinya. Matanya bertaut dengan mata Sang suami.

   Ada getaran.>>>>

   Tidak betah memandang sang suami lama-lama. Kurnia kembali menunduk. Ya Allah, jika dia halal untuk ku tatap.. kau berikanlah aku kekuatan untuk menatapnya.

   Kepala Kurnia  di sentuh lembut. Kurnia terpana. mulut  sang suami terkumat kamit membaca doa. sekali lagi air mata menghujani kelopak mata.

   Seusai majlis akad nikah, pasangan pengantin di bawa pulang ke rumah pengantin lelaki. Majlis hanya berlangsung sekali hanya di rumah Ashaaf. Majlis perkahwinan juga berlansung dengan sederhana, tetapi tetap meriah dengan kehadiran saudara mara dan sahabat kedua belah pengantin baru itu.

    "Mabrook ya Ukhti." Ucapan sahabat-sahabat yang hadir memberi ucapan buat kebahagiannya. Mereka membalas pelukan.

   " Sama cantik sama padan." Usikan Iqlima membuatkan wajah Kurnia merona merah.

  " Mabrook ya Akhi.." Ustaz Syahir yang baru hadir pada majlis tu segera berpelukan dengan sahabatnya.

   Jantung Shuada berdenyut kencang. Bagaimana tunangannya boleh berada di sini. Shuada mengundur selangkah ke belakang. lalu cepat-cepat dia berlindung di sebalik orang yang lalu lalang di situ.

    " Ana tunang dulu..Anta pula yang naik pelamin dulu ." Syahir bercanda. sementara lirik matanya dapat menangkap kelibat gadis yang sangat di kenalinya.

   " Jodoh dari Allah.. Anta bila lagi? Jangan bertunang lama-lama." pesan Ashaaf lalu menepuk bahu sahabatnya beberapa kali

   Syahir mengukirkan senyuman. sementara matanya sempat menangkap wajah yang cuba melarikan diri daripadanya.

   "InsyaAllah. Kalau boleh, hari ni juga ana nak bernikah." Sengaja dia melantangkan suaranya.

   Shuada mengetap bibirnya yang kemerahan semulajadi. hatinya tidak keruan. Dia menarik nafas pelahan. lalu di hembus kembali. Bagaimana jika Ustaz Syahir benar-benar melaksanakan apa yang perkatakannya sebentar tadi.

   Jam sudah menunjukkan jam 6 petang. Namun masih ada tetamu yang masih belum pulang. Kurnia gelisah bersendirian di dalam kamar pengantin.

 

 


 
 

No comments:

Post a Comment